۱۳۹۳ آبان ۱۲, دوشنبه

جایزه صد هزار دلاری جشنواره ابوظبی برای 'لویاتان'

هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ابوظبی، جمعه شب، سی و یکم اکتبر با اهدای جوایز خود در سینمای باشکوه قصر امارات به کار خود پایان داد.

جایزه صد هزار دلاری مروارید سیاه بهترین فیلم در بخش بین الملل به فیلم تحسین شده "لویاتان" ساخته آندره ی ژیاگینتسف از روسیه رسید. فیلم "قصه ها" ساخته رخشان بنی اعتماد از ایران و "۹۹ خانه" ساخته رامین بحرانی فیلمساز ایرانی ساکن آمریکا در این بخش حضور داشتند، اما موفق به دریافت جایزه نشدند.

روایت تنهایی بشر

لویاتان که به تازگی جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن را هم به دست آورده بود، مکاشفه دقیق و شگرفی است در احوال انسان امروز که داستان جذابش را درباره مردی در یک منطقه دورافتاده در شمال روسیه که در درگیری با شهردار بر سر خانه و املاکش همه چیزش را از دست می دهد، به راحتی تعمیم پذیر می کند به شخصیت های مشابه دیگری که می توانند در همه جای این کره خاکی وجود داشته باشند.

وجه ستایش برانگیز فیلم، لایه های مختلف آن است که با اسطوره ها و داستان های عهد جدید و قدیم آمیخته است و تماشاگر را با دوربینی آرام به تماشای سقوط یک مرد دعوت می کند. دوربین/فیلمساز در گوشه ای می ایستد و بدون تلاش برای برانگیختن احساسی تماشاگر تنها ناظر یک موقعیت است و از تماشاگر دعوت می کند تا این موقعیت را با فاصله تماشا کند. اما حاصل این فاصله گذاری، درگیری بس عمیق تر تماشاگر با شخصیت ها و فضای سرد فیلم است که به راحتی در انتها - بدون پناه بردن به ملودرام- می تواند اشک تماشاگر را سرریز کند و روزهای زیادی ذهن تماشاگرش را به خود مشغول کند.

با آن که فیلم های بخش مسابقه جشنواره ابوظبی غالباً فیلم های دیدنی ای بودند، اما "لویاتان" به عنوان یکی از بهترین فیلم های امسال، یک سر و گردن از باقی فیلم ها بالاتر می ایستاد و به حق جایزه مروارید سیاه و جایزه نقدی این جشنواره را از آن خود کرد.

سایر جوایز

جایزه ویژه هیات داوران در بخش بین الملل به فیلم "آزمایش" ساخته الکساندر کات از روسیه رسید که آزمایش اتمی روسیه را در بستر یک عشق روایت می کند و سعی دارد تمام داستانش را با تکیه بر تصویر روایت کند.

جایزه بهترین بازیگر مرد به الکسی سربریاکوف بازیگر "لویاتان" رسید و جایزه بهترین بازیگر زن نصیب ماریا بونوی بازیگر "شانس دوم" ساخته سوزان بی یر شد.

جایزه بهترین فیلم جهان عرب به فیلم "خاطرات روی سنگ" ساخته شوکت امین کورکی فیلمساز کرد عراقی رسید که در جشنواره حضور داشت و حایزه اش را دریافت کرد. فیلم داستان دو دوست زمان کودکی را روایت می کند که پس از سقوط صدام حسین قصد دارند فیلمی درباره قتل عام کردها توسط صدام بسازند.

جایزه بهترین کارگردان جهان عرب به قصان سلهب برای فیلم "دره" رسید و "تیمبوتکو" ساخته عبدالرحمان سیساکو هم که برای اولین بار در بخش مسابقه جشنواره کن امسال به نمایش درآمده بود، مورد تقدیر ویژه داوران قرار گرفت.

جایزه بهترین فیلم بخش افق های تازه نصیب "شگفتی ها" ساخته آلیس رورواچر از ایتالیا شد. این فیلم که برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شده بود، در فضای ساده ای می گذرد و داستان پسر خلافکاری را روایت می کند که به جمع یک خانواده روستایی که به کار تولید عسل مشغول اند می پیوندد. این فیلمساز جوان سعی دارد با ریتمی کند زندگی در یک روستا را با تمام مشکلات و پیچیدگی هایش روایت کند، اما به نظر می رسد این فیلم غالباً بیش از ارزش هایش تحسین شده است.

حایزه بهترین فیلم جهان عرب در بخش افق های تازه به فیلم "ذیب" ساخته ناجی ابونوار از اردن رسید. این فیلم نسبتاً خوش ساخت با بازیگران محلی از قبایل بومی عرب ساخته شده که حضور آنها با لباس های خاص خود در جشنواره، یکی از مراکز توجه دوربین خبرنگاران بود. این فیلم جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره را از سوی فیپرشی، انجمن بین المللی منتقدان فیلم به دست آورد.

در بخش بهترین فیلم کوتاه بین الملل، فیلم "مردی با یک سگ" ساخته کمال رازلاق از مراکش جایزه اول را به دست آورد. فیلم بچه ساخته علی عسگری که داستان دختری درگیر با یک بچه ناخواسته را روایت می کند، در این بخش حضور داشت، اما از جوایز بی نصیب ماند.

جشنواره ای رو به آینده

جشنواره ابوظبی با آن که اندکی جوان تر از جشنواره دبی است، اما به نطر می رسد رفته رفته در حال تبدیل شدن به جشنواره بی رقیبی در خاورمیانه است، به ویژه که امسال جشنواره دوبی با قطع بخشی از بودجه و حذف بخش هایی از جشنواره روبروست.

فرش های قرمز، کاخ باشکوه امارات (که محل اصلی برگزاری جشنواره است و در واقع هتلی به غایت زیبا و چشمگیر است) و دعوت از سینماگران شناخته شده جهانی و فیلم های مطرح سال به همراه جوایز نقدی هنگفت (که از بزرگ ترین جوایز نقدی در بین جشنواره های سینمایی محسوب می شود) حکایت از جشنواره ای دارند که نه تنها در رشد و اعتلای سینمای عرب موثر است (با بودجه ویژه ای برای حمایت از فیلم های عربی به نام سناد)، بلکه به نقطه مهمی در تقویم جشنواره های سینمایی در شلوغ ترین ماه جشنواره ها (اکتبر) بدل شده است.

 

هیچ نظری موجود نیست: