۱۳۹۳ بهمن ۲۷, دوشنبه

روحانی از شرایط ممیزی کتاب در ایران انتقاد کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با انتقاد از شرایط ممیزی کتاب خواهان سپردن نظارت نشر به "ناشران، نویسندگان و اساتید برجسته" شده است.

آقای روحانی امروز یکشنبه ۱۹ بهمن در مراسم جایزه کتاب سال در تهران گفت که باید نظارت بر کتاب "قدم به قدم به صاحبان امر واگذار شود" و گفت معتقد است که نباید در این زمینه "مته به خشخاش گذاشت و تحریک کرد".

رئیس جمهور ایران گفت که معتقد است ممیزی "نباید صد اصل داشت، بلکه باید اصول مهمی نظیر اخلاق، مقدسات و ارزش‌ها، امنیت ملی و مصالح ملی را مبنا قرار دهیم".

از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی، او و مقام‌های مربوط بارها تاکید کرده‌اند که می‌خواهند نظارت بر حوزه فرهنگ را از دولت به اهل فرهنگ و هنر واگذار کنند.

در زمینه چاپ و انتشار کتاب اقدام‌هایی از جمله سپردن ممیزی به "هیئت نظارت بر ضوابط نشر" به جای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در حال اجرا است.

اما این اقدامات انتقاد محافظه‌کاران و منتقدان را به دنبال داشته و مراجع مذهبی هم بارها درباره تساهل و تسامح در حوزه فرهنگ از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی انتقاد کرده‌اند.

________________________

سخنان روحانی در یک نگاه:

  • معتقدم برای ممیزی نباید، صد اصل داشت، بلکه باید اصول مهمی نظیر اخلاق، مقدسات و ارزش‌ها، امنیت ملی و مصالح ملی را مبنا قرار دهیم.

·         خط قرمز یا مثلث است یا مربع و نمی‌تواند هزار ضلع داشته باشد ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر واگذار کنیم.

  • نقد در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود، اما باید درست نقادی کردن را یاد بگیریم نه اینکه نقدمان اینگونه باشد که دو نفر چگونه راه می‌روند.

________________________

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم پیش از این به طور مشخص از مسئولان حوزه کتاب در دولت فعلی انتقاد کرده و درباره "بی‌ملاحظگی" فرهنگی و خارج شدن مسائل فرهنگ از حوزه اختیار حکومت هشدار داده بود.

آقای روحانی در سخنان امروز خود تاکید کرده که همچنان به دنبال واگذاری نظارت در حوزه فرهنگ به صاحبان آن است "تا مسئولان دولتی (درباره کتاب) آیین‌نامه و قانون ننویسند".

این رویکرد دولت آقای روحانی تنها انتقاد محافظه‌کاران را در پی نداشته بلکه بعضی از ناشران هم به دلیل آن که "نمی‌خواهند مسئولیت سانسور کتاب به آنها سپرده شود" با آن مخالفت کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: