۱۳۹۳ بهمن ۲۷, دوشنبه

بحرین شبکه خبری العرب را تعطیل کرد

مقامات بحرینی گفته اند که العرب، شبکه خبری تلویزیونی عرب زبان را به دلیل نداشتن مجوزهای ضروری بسته‌اند.

پخش برنامه های این شبکه تلویزیونی که با حمایت مالی ولید بن طلال، از اعضای خاندان سلطنتی سعودی در اول فوریه/۱۲ بهمن راه اندازی شده بود، پس از کمتر از ۲۴ ساعت متوقف شد.

در بیانیه دفتر امور اطلاع رسانی بحرین آمده است: "فعالیت های شبکه العرب به دلیل آن که مجوزهای ضروری دریافت نکرده، متوقف شده است."

العرب در حساب توییتر خود درباره دلیل توقف برنامه هایش گفته بود: "برنامه های العرب به دلیل فنی و اداری متوقف شده و به زودی از سرگرفته می شود."

اما رسانه های طرفدار دولت بحرین مدعی شده بودند که دلیل توقف برنامه های این شبکه، مصاحبه با یکی از چهره های سرشناس مخالف بوده است.

العرب در نخستین روز فعالیت خود میزبان خلیل مزروق، معاون دبیر کل حزب الوفاق، گروه شیعه مخالف حکومت بحرین بود.

جمال خاشقجی، مدیر العرب، گفته بود که این شبکه حدود ۲۸۰ روزنامه‌نگار استخدام کرده و در ۳۰ کشور خبرنگار دارد.

از دفتر ریاض با ۲۰ خبرنگار به عنوان بزرگترین واحد العرب در خارج از بحرین نام برده شده بود.

تعداد شبکه‌های خبری به زبان عربی در سال‌های اخیر به خصوص پس از ۱۱ سپتامبر و سپس جنبش‌های موسوم به بهار عرب افزایش چشمگیری داشته‌ است.

الجزیره (که حدود ۱۹ سال پیش راه‌اندازی شد) و العربیه از پربیننده‌ترین شبکه‌های عرب زبان هستند.

سازمان صدا و سیمای ایران هم چند سال پیش با راه‌اندازی شبکه العالم وارد این عرصه شد.

_______________________________________________________________________

ولید بن طلال کیست؟

ولید بن طلال بن عبدالعزیز، نوه عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی و برادرزاده پادشاهان بعدی این کشور، از ثروتمندترین مردان جهان و بنا بر گزارش‌ها، ثروتمندترین مرد عربستان است.

ثروت او بر اساس گزارش‌های مختلف از جمله فوربس و بلومبرگ بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

پدربزرگ مادری او ریاض الصلح، نخستین نخست وزیر لبنان پس از استقلال بود و به همین دلیل ولید دارای تابعیت دوگانه سعودی- لبنانی است.

پدر او طلال که به شاهزاده سرخ مشهور بود، از مخالفان حکومت و سیاست‌های پادشاهان پس از ملک عبدالعزیز بوده است و سال‌ها در تبعید خود خواسته به سر می برد.

ولید بن طلال که به عنوان بانفوذترین مرد عرب در جهان شهرت دارد، برخلاف بسیاری از پسران و نوادگان عبدالعزیز، وارد مشاغل حکومتی نشد و ثروت خود را از راه تجارت اندوخت.

او علاوه بر تجارت و ساختمان سازی، در هتلداری، توریسم و رسانه سرمایه‌گذاری کلان کرده است. او از جمله از سهامداران توییتر، نیوز کورپوریشن و هتل‌های فورسیزنز است.

شرکت هولدینگ کینگدام، متعلق به او پیش‌تر در کمپانی‌های شناخته شده‌ای مانند مک دونالدز، کوکاکولا، پپسی، ای‌بی، کامپک، اپل و آمازون سرمایه‌گذاری کرده بود.

ولید بن طلال به دلیل مواضع لیبرال خود مخالفان زیاد در بین چهره‌های محافظه‌کار و مذهبی خاندان سعودی دارد.

از جمله چندی پیش خالد بن طلال، برادر تنی‌اش، او را به "ترویج دروغ و نقض قوانین شریعت" متهم کرد و خواهان مصادره اموال او شد.

با این حال گفته می‌شود که این شاهزاده ۵۹ ساله محبویبت فراوانی در میان طبقه‌های غیر مذهبی در عربستان دارد.

ولید بن طلال که به موضع گیری ضد جمهوری اسلامی هم مشهور است بارها خواهان شدت برخورد مجامع بین المللی با ایران و افزایش تحریم‌های جهانی علیه این کشور شده است.

او چندی پیش گفت که اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، رهبران عرب به طور علنی آن را محکوم می‌کنند ولی در خفا بابت آن خوشحال می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست: