۱۳۹۳ بهمن ۲۷, دوشنبه

'کی ازدواج می کنی' گوگن رکورد فروش را شکست

تابلو نقاشی دو دختر تاهیتی، با عنوان "کی ازدواج می کنی؟" کار پل گوگن نفاش فرانسوی، که به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار فروخته شده گرانقیمت ترین اثری هنری است که تا کنون به فروش رسیده است.

این نقاشی که در سال ۱۸۹۲ کشیده شده، به رودولف استچلین، یک مجموعه دار سوییسی تعلق داشت.

گزارش های تایید نشده حکایت از آن دارد که این تابلو به یک موزه در قطر فروخته شده است.

این شیخ نشین کوچک نفت خیز، پیشتر نیز با پرداخت ۲۵۹ میلیون دلار برای یک تابلو نقاشی از پل سزان، دیگر نقاش نامدار فرانسوی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، بالاترین رکود خرید یک تابلو نقاشی را ثبت کرده بود.

تابلو "کی می خواهی ازدواج کنی؟"، برای چند دهه به صورت قرضی در موزه هنر بازل در سوییس نگهداری می شد، اما براساس گزارش رسانه های آمریکا، آقای استچلین پس از آن که نتوانست با موزه به توافق برسد، تصمیم به فروش این تابلو را گرفت.

آقای ایتچلین به نیویورک تایمز گفته است که هویت خریدار را فاش نخواهد کرد.

در آغاز مشخص نشده بود که معامله در کجا انجام گرفته است.

با این همه، نیویورک تایمز که برای نخستین بار خبر فروش این تابلو را منتشر کرده، به نقل از منابع مطلع گزارش داده که اثر گوگن به خریداران قطری فروخته شده است.

مقامات قطری هنوز این خرید را تایید نکرده اند.

خاندان سلطنتی این شیخ نشین در سال های اخیر مبالغ هنگفتی را صرف خرید آثار هنری غرب کرده اند.

شیخ سعود بن محمد آل ثانی، وزیر پیشین فرهنگ قطر که سال پیش درگذشت، بیش از یک میلیارد دلار از پول کشور را هزینه خرید آثار هنری کرده بود.

قطر در سال ۲۰۱۲ حامی مالی کارهای پیشین دیمین هرست در بریتانیا شد. دیمین هرست از معروف ترین هنرمندان معاصر بریتانیا در جهان است. کارهای او ، بعدا به دوحه، پایتخت قطر منتقل شدند.

این کشور در سال های اخیر همچنین بودجه هنگفتی را به موزه های اسلامی و هنر مدرن عرب اختصاص داده است.

هیچ نظری موجود نیست: