۱۳۹۳ آبان ۷, چهارشنبه

فیلمی به زبان کردی، نماینده سینمای عراق در اسکار

کشور عراق فیلم سینمایی "مردان" به کارگردانی بتین قبادی را برای شرکت در هشتاد و هفتمین دوره مراسم جوایز سینمایی اسکار ۲۰۱۵ معرفی کرده است.

بتین قبادی، متولد بانه در سال ۱۳۵۸، برادر بهمن قبادی، فیلمساز ایرانی است و نخست با نقاشی وارد دنیای هنر شد.

این هنرمند جوان پس از کارگردانی شش فیلم کوتاه، اولین فیلم بلند خود را در کردستان عراق کارگردانی کرده است.

"مردان" راوی سرگذشت افسری‌ است که در کودکی ماجرای ناگواری برایش اتفاق افتاده که او را به انسانی خموده و گوشه‌گیر تبدیل کرده است. او در طبیعت وحشی و در میان کوه‌های کردستان به دنبال مرد گمشده‌ای می‌گردد.

ایران به طور رسمی فیلم سینمایی 'امروز' به کارگردانی رضا میرکریمی را برای شرکت در مراسم اسکار معرفی کرده است.

سینمای افغانستان نیز فیلم "چند متر مکعب عشق" را برای شرکت در اسکار معرفی کرده است.

این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای محصول مشترک افغانستان و ایران است که سال گذشته با هزینه حدود سیصد هزار دلار آمریکایی تولید شده است.

"چند متر مکعب عشق" در جشنواره فیلم فجر ایران در هشت بخش نامزد شد و دو سیمرغ برد.

جمشید محمودی کارگردان این فیلم نیز ایرانی است.

هشتادوهفتمین دوره اسکار ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ برابر چهارم اسفند ۱۳۹۳ در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

موفقیت فیلمسازان کرد در بیروت

در رویدادی دیگر سینماگران ایرانی پنج جایزه از ده جایزه اصلی جشنواره سینمایی بیروت را از آن خود کردند. تعدادی از این فیلم‌ها از استان کردستان ایران و به زبان کردی هستند.

هیئت داوران جشنواره بین‌المللی بیروت، جایزه بزرگ جشنواره برای بهترین اثر داستانی را به فیلم "زمستان آخر" به کارگردانی سالم صلواتی اهدا کرد. جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره نیز به همین فیلم ایرانی تعلق گرفت.

فیلم "زمستان آخر" از تولیدات سیمای استانی شبکه کردستان است و به زبان کردی تهیه شده است. این فیلم پیش از این نیز در چند جشنواره سینمایی شرکت کرده و به موفقیت‌هایی دست یافته بود.

فیلم داستانی "زمستان آخر" به مدت نزدیک ۹۰ دقیقه در روستاهای پوشیده از برف اطرف سد گاوشان شهر سنندج روایت می‌شود.

فیلم سرگذشت باجی و کدخدا در روستایی متروک است. پدر و مادر سالمند و رنج‌دیده از ده سال پیش ریبوار پسرشان را ندیده‌­اند. از آنجا که در مسیر روستا سدسازی انجام می‌شود، تمام اهالی به شهرهای اطراف کوچ کرده و تنها کدخدا و همسرش هنوز به امید بازگشت پسر خود در روستا زندگی می‌کنند.

در فیلم "زمستان آخر" جعفر شیخ‌احمدی، آسیه مرادی زر، چنور ناصری، بیان مفاخری، امید زندی، مسعود یوسفی، مظفر رحیمی، سرکوت محمدی، جمیل نصیری، سیروان زمانی ایفای نقش کرده‌اند.

دیگر برندگان جشنواره

در این دوره جایزه ویژه مخاطبان به فیلم پرزیدنت، ساخته محسن مخلمباف اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم سینمایی "جیرافاضا" به کارگردانی رانی مصالحه، سینماگر فلسطینی‌تبار فرانسوی تعلق گرفت.

علی اصغری، کارگردان ایرانی جایزه طلایی بهترین فیلم کوتاه خاورمیانه را برای فیلم "بیشتر از دو ساعت" دریافت کرد.

توفیق امانی، فیلمساز جوان ایرانی، جایزه نقره‌ای جشنواره بیروت را برای فیلم کوتاه "آپارتمان مورچه‌ها" دریافت کرد. این فیلم نیز به زبان کردی است.

سومین جایزه جشنواره به صورت برابر به دو فیلم تعلق گرفت: فیلم "پروانه‌ها" به کارگردانی عدنان زندی و "آینه" به کارگردانی سیلین قطیش، کارگردان لبنانی‌تبار فرانسوی.

فیلم "شلاط تونس" (تبهکار تونسی) ساخته کوثر بن هنیه، جایزه طلایی بهترین فیلم مستند خاورمیانه را از آن خود ساخت. فیلم تصویرگر ماجرایی واقعی است که در سال ۲۰۰۳ در تونس پیش آمد. در آن زمان مردی ناشناس سوار بر موتورسیکلت در خیابان‌های تونس جولان می‌داد و با حمله به زنان بی‌حجاب، آنها را به خاطر پوشش "نامناسب" به "مجازات" می‌رساند. فیلم در جستجوی عامل این حملات، با نگاهی ژرف لایه‌های پنهان جامعه تونس را کاویده است.

جشنواره بیروت از فیلم مستند "سوریه از درون" به کارگردانی تامر عوام نیز ستایش کرد. این فیلم روایتی از جنگ داخلی سوریه است.

برندگان جشنواره، جایزه‌های خود را به رزمندگان شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه که هفته‌هاست درگیر جنگ با گروه دولت اسلامی هستند، اهدا کردند.

تکاپویی تازه در میان کردها

در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بیروت بیش از ۶۰ فیلم سینمایی شرکت داشتند که بیشتر آنها محصول کشورهای خاورمیانه بودند.

کولت نوفال، مدیر جشنواره، به خبرگزاری "الجزیره" گفته است که از کردستان ایران و عراق نزدیک ۶۰ فیلم بلند و کوتاه تقاضای شرکت در جشنواره را داشتند و این نشانه پیشرفت فعالیت سینمایی در این منطقه است.

ژولی گایه، کارگردان و بازیگر فرانسوی، ریاست هیئت داوران جشنواره سینمایی بیروت را به عهده داشت. همایون ارشادی، بازیگر ایرانی نیز در هیئت داوری جشنواره بیروت حضور داشت.

جشنواره بین‌المللی بیروت که اول ماه اکتبر شروع شده بود، شامگاه پنجشنبه نهم اکتبر با اعلام و اعطای جوایز به کار خود پایان داد.

 

هیچ نظری موجود نیست: