۱۳۹۳ آبان ۷, چهارشنبه

فیلم صامت شرلوک هولمز محصول ۱۹۱۶ کشف شد

یک فیلم بلند صامت براساس داستان‌های شرلوک هولمز که در سال ۱۹۱۶ ساخته شده، در آرشیو فیلم فرانسه کشف شده است.

این فیلم تنها فیلمی است که ویلیام ژیلت در آن مقابل دوربین بازی می‌کند.

عنوان این فیلم صرفا "شرلوک هلمز" است و تاکنون گمان بر این بود برای همیشه گم شده است، در حالی که چندین دهه پیش، به اشتباه طبقه‌بندی شده بود.

ویلیام ژیلت، هنرپیشه آمریکایی، با بازی‌های خود روی صحنه تئاتر در نقش شرلوک هولمز به شهرت رسیده بود. او به پیپ و کلاه شکار هولمز جان بخشید.

این فیلم که در حال ترمیم در بولونیای ایتالیاست، سال آینده در یک جشنواره فیلم فرانسوی به نمایش در خواهد آمد.

همچنین قرار است برای اولین‌بار در آمریکا در جشنواره فیلم‌های صامت سان‌فرانسیسکو در ماه مه ۲۰۱۵ اکران شود.

ژیلت که در سال ۱۹۳۷ درگذشت، در طول حیاتش تصویری متمایز و کامل از قهرمان رمان‌های سر آرتور کنان دویل به نمایش گذاشت و بسیاری از خصوصیات این چهره محبوب را که از آن زمان تاکنون، همواره زنده مانده است، به تصویر کشید.

او همچنین نمایشنامه‌نویس بود و داستان این فیلم تازه‌کشف‌شده را خودش نوشت.

این فیلم در سال ۱۹۱۵ در شیکاگو در استودیو اسانای ساخته شد. شهرت این استودیو به دلیل شماری از فیلم‌های کوتاه چارلی چاپلین است که در حوالی همان ایام در آن فیلمبرداری شده بود.

این فیلم بلند حاوی عناصری از چند داستان از ماجراهای شرلوک هولمز است و نسخه‌ای که در پاریس کشف شد، زیرنویس فرانسوی دارد.

فیلم شرلوک هلمز در آرشیو فیلم فرانسه در کنار چند فیلم نامرتبط دیگر قرار گرفته بود و به همین دلیل، اشتباه برچسب خورده و طبقه‌بندی شده بود.

کارمندان آرشیو فیلم فرانسه هنگام کار روی پروژه‌ای برای طبقه‌بندی هزاران حلقه فیلم در آرشیو،‌ این فیلم را کشف کردند.

برایونی دیکسون، کیوریتور موسسه فیلم بریتانیا می‌گوید که در میان فیلم‌های گمشده شرلوک هولمز، این فیلم از همه مهم‌تر بوده است و به همین دلیل، کشفی بسیار هیجان‌انگیز به شمار می‌رود.

او گفت: ژیلت برای نخستین‌بار برای شرلوک هولمز کاراکتر ساخت و نه کاریکاتور، و شگفت‌انگیز است که مقدار زیادی از آنچه ما از شرلوک هولمز در ذهن خود مجسم می‌کنیم، مبتنی بر تصویری است که ژیلت از او ارائه داده است.

او اضافه کرد: "اغلب کشف‌ها شبیه همین کشف، خیلی ساده اتفاق می‌افتند. در بعضی از کلکسیون‌ها قوطی‌هایی هست که صرفا روی آنها نوشته شده "فیلم" و نمی‌شود دانست درون آنها چیست تا زمانی که (ماهیت آنها) مشخص شود، که کار بسیار زمان‌بری است."

آقای دیکسون گفت که موسسه فیلم بریتانیا در جست‌وجوی فیلمی از شرلوک هولمز محصول ۱۹۱۴ به نام "اتود در قرمز لاکی" است. به گفته او این نخستین فیلم بریتانیایی است که شرلوک هولمز را به تصویر کشیده است و کشف اخیر ممکن است به این جست‌وجو کمک کند.

 

هیچ نظری موجود نیست: