۱۳۹۳ آذر ۱۲, چهارشنبه

نمایشگاه مردی که ۶۰ سال پنهانی نقاشی می‌کشید

برای نخستین بار مجموعه‌ای از آثار نقاشی علی اصغر قره‌باغی از روز جمعه ۲۳ آبان ماه در تهران به نمایش در می‌آید.

علی اصغر قره باغی را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین منتقدان و مترجمان حوزه هنرهای تجسمی در ایران می‌شناسند، اما اکنون جامعه هنری ایران با چهره دیگری از او نیز آشنا می‌شود.

در نمایشگاهی که با عنوان "شصت سال عشق نهانی" برگزار می‌شود، نقاشی هایی که او در ۶۰ سال گذشته کشیده برای اولین بار به نمایش در می‌آید.

این نمایشگاه به همت تعدادی از دوستان نزدیک علی اصغر قره باغی تدارک دیده شده و قرار است در آن صد اثر از دوره‌های مختلف کار خلاقانه او در معرض نمایش عمومی قرار گیرد.

بهزاد شیشه‌گران طراح، نقاش و گرافیست سرشناس و از بانیان این نمایشگاه می گوید: "علی اصغر قره باغی بیشتر از شصت سال کار نقاشی کرده است و آثارش تاریخ‌های مختلف دارند، اما او هیچ وقت آثارش را به جز چند نفر از ما که از دوستان نزدیکش بودیم، به کسی نشان نداده بود."

به گفته آقای شیشه گران که طراحی پوستر و کاتالوگ این نمایشگاه را به عهده داشته، علی اصغر قره باغی بیش از ۵۰۰ تابلو نقاشی دارد، اما گالری مینا تنها گنجایش نمایش صد اثر را داشت.

در کاتالوگ این نمایشگاه ۱۶ اثر از نقاشی های آقای قره باغی به همراه مطلبی از دکتر جواد مجابی، نویسنده، شاعر و منتقد سرشناس به چاپ رسیده است.

جواد مجابی نیز دراین باره می‌گوید: "علی اصغر قره باغی را ما بیشتر به عنوان مترجم و منتقد می‌شناسیم. او کتاب‌های مهمی را ترجمه کرده و سال‌ها در مجله آدینه و گلستانه درباره نقاشی و مجسمه سازی مدرن مخصوصا درباره جوانان کار کرده و مطرح بوده است، اما در طول این شش دهه او نقاشی هم می‌کرده بدون آنکه آنها را به نمایش بگذارد؛ انگار معشوقه‌ای را در پس پرده نگه داشته بوده تا اینکه ما به طور اتفاقی کارهای او را دیدیم که فوق العاده‌اند."

آقای مجابی معتقد است که آثار نقاشی علی اصغر قره باغی شامل چند دوره می شود: "دوره اول مجموعه کارهایی است که می‌شود آنها را اسب سواران نام گذاشت و بیشتر چوگان بازان و سوارکارانی را می‌بینیم که در اسب سواری شرکت کرده‌اند. در این مجموعه که نقاشی واقع گرا و طبیعی محسوب می‌شود یک انرژی خاص و نوعی تقلا و پویایی انسانی در حرکت اسب‌ها به چشم می‌آید."

به گفته آقای مجابی در دوره دوم، پرتره‌ها قابل توجه هستند که می‌توان از میان آنها به پرتره ویرجینیا وولف، مارکز و چهار پرتره که از شاملو کشیده است اشاره کرد؛ این دوره با نوعی نگرش امپرسیونیستی همراه است.

دوره سوم آتلیه هنرمند است. در این دوره از کارها، بیشتر زنانی را در قاب می‌بینیم که یا پشت پنجره و یا روبه روی بوم نقاشی می‌کنند. دراین سری، مجموعه استودیوهای بزرگ با زمینه‌های مختلف رنگی و کمپوزیسیون‌های مختلفی که پر از رنگ و طر حند، تصویر شده‌اند.

آقای مجابی از کلاغ ها به عنوان مجموعه چهارم آقای قره باغی یاد می کند و می گوید: "آقای قره باغی یک سری کلاغ دارد که بسیار زیبا هستند. اکثر این کلاغ‌ها تنها و از لحاظ قدرت بیانی آثار بسیار ارزشمندی هستند."

جواد مجابی از مجموعه منظره‌ها که بیشتر به شیوه آبستره و فیگوراتیو نقاشی شده‌اند به عنوان مهم‌ترین کارهای آقای قره باغی یاد می‌کند و می‌گوید: "به اعتقاد من اوج کارهای او را می‌توانیم در همین مجموعه منظره‌ها ببینیم که حدود چهل تا از همین آثار در این نمایشگاه به نمایش درخواهند آمد."

جواد مجابی و بهزاد شیشه گران معتقدند که نمایشگاه "شصت سال عشق نهانی"، نمایشگاهی بسیار مهم و قابل توجه است زیرا برای نخستین بار کارهای یک دوره فعالیت شصت ساله چهره‌ای شاخص در هنرهای تجسمی ایران را در آن واحد پیش روی تماشاگران می‌گذارد.

بهزادشیشه گران می گوید: "ما نمی‌توانیم زحمت هایی را که او برای جامعه هنری ایران کشیده کتمان کنیم. جامعه هنری ایران او را به عنوان یک نقدنویس حرفه ای و تاثیرگذار می شناسد و حالا می خواهند آثار نقاشی او را ببیند. کسی که سالها در خلوت خود، بی نیاز از هیاهوی معمول و بدون هیچ ادعایی کار کرده است."

جوادمجابی نیز در این باره می گوید: "من تصور می‌کنم این نمایشگاه بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت، چون ما می‌توانیم حاصل شصت سال کار یک نقاش را که با عشق به کارش پرداخته و در عالم نقاشی غرق شده ببینیم. او همه این سالها بدون اینکه به فکر مخاطب، فروش کارهایش و یا شهرت باشد تنها نقاشی کرده است. دیدن کارهای هنرمندی که در عالم نقاشی زندگی می‌کند نه اینکه در طول زندگی نقاشی‌هایی کشیده باشد، یک فرصت عالی است."

هیچ نظری موجود نیست: