۱۳۹۳ آذر ۱۲, چهارشنبه

هنرهای تبسمی؛ کارهای تازه کامبیز درم‌بخش

نمایشگاهی از آخرین مجموعه آثار کامبیز درم بخش با عنوان هنرهای تبسمی روز، جمعه ۲۳ آبان، در گالری سیحون تهران افتتاح شده است.

در این نمایشگاه، ۳۰ اثر رنگی، سیاه و سفید و کلاژ به روی کاغذ و یک اثر به روی بوم به نمایش در می آید.

کامبیز درم بخش طراح و کاریکاتوریست و یکی از مطرح ترین و پرکارترین هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی در ایران است.

او درباره آخرین مجموعه آثارش با عنوان هنرهای تبمسی گفته است: "سعی کردم با نگاهی متفاوت و طنز آمیز در باره موضوع لبخند کار کنم."

کامبیز درم بخش برای خلق مجموعه هنرهای تبسمی موضوعاتی چون هنر، هنرمند، اقتصاد هنر، گالری‌ها، لوازم نقاشی، نقاشی‌های معروف دنیا ، گالری‌گردی، آدم‌هایی که به گالری‌ها رفت و آمد می‌کنند و حتی حراجی های مهم آثار هنری چون کریستیز را دستمایه کار خود قرار داده است.

خط های خستگی ناپذیر و ساده، رقصنده، روان و نرم در کنار خطوطی پر از هیجان و گاهی پر تنش اما با هماهنگی کامل در موضوعات مختلف از ویژگی های طرح های او به حساب آمده است.

کامبیز درم بخش در بیشتر آثارش با طرح موضوعات به ظاهر ساده و روزمره بیننده را وادار می کند تا به وضعیت انسان امروزی و مفاهیم عمیق جهان شمول فکر کند.

کامبیز درم بخش خود در باره انسانی که همیشه در آثارش دیده می شود، گفته است: "این آدمی که جزییات چهره ای آن مشخص نیست و در اکثر کارهای من حضور دارد شخصیتی نمادین است. این شخصیت می تواند هرکسی باشد. می تواند شما، من، یک آفریقایی، یک هندو یا هرکس دیگری باشد. این، انسانی است که من به عنوان ماتریال کارهایم درهمه جا از آن استفاده می کنم. به اعتقاد من، او هنرپیشه ای است که نقش فیلم های من را بازی می کند. این شخصیت برای من، کار می کند. منبع درآمد من است، برای من جایزه می گیرد. کارهای من را به سفر می برد و آنها را در موزه ها به نمایش می گذارد. این آدمک، حیات پیدا کرده است، حیات روی کاغذ و این حیاتی است که من به او بخشیده ام و خالق آن، منم. این، شخصیتی است که تنها با چند ایده و چند خط ساخته شده و پیام های من را به مخاطبم منتقل می کند."

در یکی از طرح های به نمایش در آمده در این نمایشگاه تابلوی معروف جیغ اثر ادوارد مونش به روی دیوار یک گالری یا موزه به چشم می خورد با افرادی که گوش هایشان را گرفته اند و به صورت پراکنده در فضا ی نمایشگاه دیده می شوند: چهره های نمادینی که برای دیدن یک اثر به نمایشگاه آمده اند اما طاقت شنیدن فریاد را ندارند و یا به تعبیری قادر به دیدن و درک اثر نیستند. ترکیب بندی این اثر با مضمون و انرژی اعتراضی که در این تصویر ذخیره شده تجربه متفاوتی است که از طنزی تلخ و سیاه الهام گرفته است.

کامبیز درم بخش در بیش از پنج دهه با نگاهی معترض و متفکرانه، سبک ها و اشکال مختلف هنر کاریکاتور را تجربه کرد تا زبان و سبک و سیاق خود را پیدا کند. او در حال حاضر از پیشکسوتان هنر کاریکاتور ایران به حساب می آید.

آیدین آغداشلو نقاش و منتقد هنرهای تجسمی درباره کامبیز درم بخش و آثارش گفته است: "او مثل همه ما در جوانی شروع کرد و اکنون ۵۰ سال از شروع فعالیت هنری اش می گذرد، حرفه ای بودن محض او سبب شد بدون دست و پا زدن های بیهوده و هرز رفتن، راهش را بیابد و ادامه دهد. او از ابتدا در جست و جوی معنا و مفهوم خودش بود و در نهایت زبان خود را پیدا کرد. زبانی که پیدا کرد به مفهوم نوعی جهان بینی بود که به مرور زمان صیقل یافت و تبدیل به اثر هنری شد."

نمایشگاه هنرهای تبسمی تا ده روز دیگر در گالری سیحون بر پا خواهد بود. طرح های به نمایش در آمده در این نمایشگاه نیز از یک میلیون تا پنج میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

کامبیز درم بخش

کامبیز درم بخش متولد سال ۱۳۲۱ در شیراز است. او از کودکی دلبسته نقاشی بود و از چهارده سالگی شروع به کشیدن کاریکاتور کرد.

اولین طرح کامبیز درم بخش در حالی که او تنها پانزده سال داشت در نشریه توفیق به چاپ رسید. او بعدها وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و راه خودش را به عنوان یک هنرمند حرفه ای انتخاب کرد.

کامبیز درم بخش تاکنون بیش از ۴۰ نمایشگاه انفرادی در ایران و خارج از ایران داشته است و آثارش در موزه های معتبر دنیا نگهداری می شوند.

او تاکنون موفق به دریافت چند جایزه معتبر جهانی شده است که از میان آنها می توان به جایزه اول از بزرگ ‌ترین و معتبرترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک اشاره کرد.

جایزه نشان شوالیه ملی لیاقت دولت فرانسه نیز در چهارم آبان‌ ماه در سفارت فرانسه به کامبیز درم‌بخش اعطا شد.

کامبیز درم بخش اولین هنرمندی است که در حوزه هنرهای تجسمی در ایران این جایزه را دریافت کرده است.

یدون شرح، دفتر خاطرات فرشته‌ها، کتاب کامبیز، میازار موری که دانه‌کش است، المپیک خنده، سمفونی خطوط، اگر داوینچی مرا دیده بود و کتاب‌های مشترک طنزاندیشان امروز ایران و طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور از جمله کتاب‌های منتشر شده اوست.

 

هیچ نظری موجود نیست: