۱۳۹۳ بهمن ۲, پنجشنبه

انتصاب معاون جدید سیاسی در صداوسیما؛ پیمان جبلی کیست

یکی از کلیدی ترین سمت های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به دست پیمان جبلی سپرده شد. مقامی که خط سیاسی رسانه مهمی مانند صدا و سیما را در آینده ترسیم خواهد کرد. همه خط و ربط ها به او ختم خواهد شد. محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیمای ، پیمان جبلی، مدیر رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دوران سعید جلیلی را به‌عنوان معاون سیاسی این سازمان منصوب کرد.

پیش از این «مجید آخوندی» نزدیک به یک دهه سکاندار این معاونت کلیدی سازمان بود.کسی که مدیریت گروه سیاسی تمامی شبکه‌ها به دست وی انتخاب می‌شد و سیاست های خبری سیما و واحد مرکزی خبر نیز از او دستور می‌گرفت را او تبیین می کرد و مدیریت باشگاه خبرنگاران هم دست او بود.

این بار مهمترین معاونت صدا و سیما مانند ریاست کل رسانه از بخشی از برون مرزی صدا و سیما آمده است.

اما جبلی بیش از اینها به نزدیکی به سعید جلیلی شهره است.شاید این برای آن است که وقتی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای بود، پیمان جبلی مدیریت رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را به عهده داشت. او نیز فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) است و سفیر پیشین ایران در تونس نیز بوده است.

او در کارنامه کاری خود سردبیری خبر شبکه دوم سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم و مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت را دارد.

به نظر نمی رسید که معاونت سیاسی بعد از روی کار آمدن سرافراز در مقام ریاست سازمان، به این زودی ها با تغییراتی مواجه شود ولی این شاید نشان دهنده آن باشد که صدا و سیما می خواهد در خط خبری و اطلاع رسانی تحولاتی را ایجاد کند.

هرچند معاونت سیاسی قبلی در روزهای نزدیک به ۹ دی با حجم تبلیغات و خبرسازی ها همه توان خود را برای تخریب جناح های سیاسی منتقد به کار بست.

غیر از این هم این روزها چهره های سیاسی از جناح های مختلف نارضایتی خود را از نحوه اطلاع رسانی ها و انعکاس نظرات در این سازمان ابراز کرده اند.

در آخرین آنها آیت الله هاشمی رفسنجانی هفته گذشته در سخنرانی خود در دانشگاه تهران گفت: «انقلاب ما انقلاب رحمت بود. در واقع به‌وجود آوردن تفرقه خدمت به انقلاب و کشور نیست و تفرقه ایجاد کردن ضد اسلام است. این روزها چقدر از صدا و سیما علائم تفرقه پخش می‌شود و چیزهایی را به خورد مردم می‌دهیم که نبوده و این تفرقه‌ها خدمت به کشور و انقلاب نیست.»

به گفته تابناک «آنچه تحت عنوان خبر بر روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌رفت، در ید اختیار مجید آخوندی بود؛ مردی که علاقه چندانی به دیده شدن نداشت اما آثار تصمیمات او و همکارانش کاملاً نمایان بود.»

این سایت از حوزه خبر به‌عنوان «بزرگ‌ترین پاشنه آشیل» صدا و سیما یاد کرده و افزوده که از پیمان جبلی به عنوان «چهره‌ای خوشنام» یاد می‌شود که «مأموریتی دشوار را پیش رو دارد و آن هم افزایش اعتماد مخاطب داخلی به بخش‌های خبری داخلی و تغییر عمیق مدل‌های اطلاع‌رسانی است.»

اما با توجه به گرایش سیاسی پیمان جبلی باید دید تغییرات عمده و تحولات زیادی در این حوزه به وجود خواهد آمد؟

هیچ نظری موجود نیست: