۱۳۹۳ بهمن ۶, دوشنبه

روایت هنرمندان معاصر از غلامرضا تختی

همزمان با چهل و هفتمین سالگرد درگذشت غلامرضا تختی، نمایشگاهی درباره او برگزار شده است.

این نمایشگاه که در آن آثار ۱۱۴ نقاش، مجسمه ساز، تصویرگر و کاریکاتوریست معاصر ایرانی به نمایش درآمده، به یکی از مهم ترین و پربیننده ترین نمایشگاه های این روزهای تهران بدل شده است.

از زمان درگذشت جهان پهلوان تختی در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۴۶ تا امروز، بسیاری از هنرمندان در آثار خود از شعر گرفته تا هنرهای تجسمی به او پرداخته و یادش را گرامی داشته اند.

جواد مجابی، نویسنده و منتقد، در گفت و گویی با بی بی سی درباره این نمایشگاه گفت: "تختی یکی از محبوب ترین چهره های تاریخی معاصر است و تاکنون راجع به او کارهای مختلفی انجام شده؛ از جمله کتاب نوشته شده، فیلم ساخته شده و همین طور نمایشگاه هایی در باره او برگزار شده است. نمایشگاه بهزاد شیشه گران یکی از مهم ترین این نمایشگاه ها بود؛ اما آنچه به این نمایشگاه تازگی می داد این بود که ۱۴۴ هنرمند شناخته شده و گمنام برای تجلیل از یک چهره ملی دور هم جمع شدند تا هر کس به سهم خود به پهلوان ادای سپاس کند."

این نمایشگاه به همت آرش تنهایی با حضور سه نسل از نقاشان معاصر ایرانی در ایران و خارج از ایران برپا شده است.

آرمان استپانیان، ابراهیم حقیقی، بهزاد شیشه گران، علی اکبر صادقی، سمیرا علیخان زاده، بهنام کامرانی، نصرت الله مسلمیان، منوچهر معتبر، نیکزاد نجومی، شهرام کریمی و خسرو حسن زاده از جمله هنرمندانی اند که این بار غلامرضا تختی را موضوع کار خود قرار داده اند.

آرش تنهایی هنرمند و نمایشگاه گردان، در باره انگیزه برپایی این نمایشگاه می گوید: "به خاطره های جمعی فکر کردم و بعد دیدم که جهان پهلوان تختی بهترین گزینه است چون هم یک قهرمان ورزشی است و هم چهره ای ملی و میهنی دارد. او از طبقه خود عبور کرد و قهرمان یک ملت شد. مدت ها در باره این موضوع تحقیق کردم و بعد از هنرمندانی که با این موضوع همسو و همدل بودند دعوت کردم که جهان پهلوان را از نگاه خود روایت کنند."

آرش تنهایی همچنین در باره نحوه برپایی این نمایشگاه، در مطلبی که در نمایشگاه نیز به نمایش درآمده، نوشته است: "نباید به یک دایره بسته، ترکیب دایمی و همیشگی اغلب نمایشگاه ها اکتفا می کردم. هنر فاخر یا پذیرفته شده نمی توانست به تنهایی بیانگر او باشد، پس انتخاب های گسترده ای داشتم از هنرمندانی با گرایش ها و سلیقه های گوناگون پیر و جوان از هنرمندان دانشگاهی و خود آموخته، فاخر و مردمی ..."

همزمان با این نمایشگاه، کتابی در ۲۴۰ صفحه نیز منتشر شده که شامل مجموعه آثار این نمایشگاه، مقالات، یادداشت ها و مجموعه ای از عکس های دیده نشده غلامرضا تختی است.

هیچ نظری موجود نیست: