۱۳۹۳ بهمن ۲, پنجشنبه

'محمد'، پرخرج‌ترین فیلم سینمای ایران در آستانه اکران در جشنواره فجر

فیلم سینمایی "محمد" به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی و سوم فجر انتخاب شد. این فیلم که پنج سال زمان صرف تولید آن شده است به دلیل تکیه زدن کارگردان آن به جایگاه رئیس هیئت داوران جشنواره امسال و نیز آنچه برگزار کنندگان جشنواره "حفظ شأن و جایگاه پیامبر اسلام" خوانده اند، در بخش رقابتی حضور ندارد.

آقای مجیدی که پیش از این فیلمش با اعتراضاتی از طرف مسلمانان سنی مواجه شده بود روز چهارشنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی فیلمش از آنها خواست "به جای اینکه از دور بایستند و تخطئه کنند و نقدهای غیر منصفانه ارائه دهند" پس از دیدن فیلم در مورد آن گفتگو کنند.

فیلم "محمد" که پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید، با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان تهیه شده و به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت سازنده آن "نور تابان" ـ از زیر مجموعه‌های بنیاد مستضعفان ـ در مجموع ۶۲۳.۳ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. پیشتر روزنامه گاردین هزینه تولید این فیلم را ۵۰ میلیون دلار تخمین زده بود.

ویتوریو استورارو، فیلمبردارایتالیایی و برنده سه جایزه اسکار، فیلمبرداری این فیلم و مایکل اکانر، طراح لباس بریتانیایی، طراحی لباس بازیگران را برعهده داشته اند.

سامی یوسف خواننده جوان ایرانی ـ بریتانیایی ترانه تیتراژ فیلم را خوانده و ای. آر. رحمان آهنگساز هندی که به خاطر فیلم "میلیونر زاغه نشین" دو جایزه اسکار را از آن خود کرده بود نیز موسیقی آن را ساخته است.

فیلم "محمد" که از روی فیلمنامه‌ مشترک مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی و حمید امجد ساخته شده وقایع پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی او را روایت می‌کند و بخش نخست از سه‌گانه‌ای است که بناست در آن زندگی محمدبن عبد‌الله از نگاه شیعیان به تصویر کشیده شود.

'اعتماد مراجع و رهبر ایران'

کارگردان این فیلم ضمن ابراز رضایت از "اعتماد مراجع و رهبری" به این فیلم اعلام کرد در تهیه آن از نظرات روحانیانی چون آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت الله وحید خراسانی و شخص رهبر انقلاب بهره گرفته شده است. این فیلم جزو معدود آثاری‌ است که رهبر ایران در سال ۹۱ در پشت صحنه آن حضور یافت؛ اتفاقی که آقای مجیدی آن را "بزرگترین تجلی" رخ داده در مورد این فیلم خواند.

مجید مجیدی پیشتر، فیلم "محمد رسول‌الله" به کارگردانی مصطفی عقاد، فیلمساز مصری، را "جفای به حضرت رسول" خوانده بود چرا که به گفته او در این فیلم "فقط شاهد جهاد و جنگ هستیم و تصویر ارائه شده از اسلام در این فیلم، شمشیر است."

او گفته است که این فیلم "تنها یک فیلم نیست بلکه شروع یک جریان فرهنگی درست است تا قرائت درستی از اسلام داشته باشیم."

واکنش به نقدها

اگرچه کارگردان این فیلم آن را اثری در جهت "وفاق شیعه و سنی" خوانده و از رایزنی‌های صورت گرفته با علمای سنی در دانشگاه الازهر مصر خبرداده اما تاکنون سنی ها واکنش مثبتی نسبت به این فیلم نشان نداده‌اند. علاوه بر موضع‌گیری بعضی از رسانه‌های کشورهای عربی در طول ساخت فیلم، دوسال پیش احمد الطیب شیخ الازهر نیز به این فیلم و خصوصا نمایش صورت پیامبر اسلام در آن حمله کرده بود؛ هرچند در همان زمان مجتبی امانی، رئیس دفتر حفظ منافع ایران در مصر، ضمن ملاقات با این مفتی سنی به وی اطمینان داد سیمای پیامبر در این فیلم نمایش داده نمی شود.

با این حال گفته می‌شود بخش‌های مربوط به حمله سپاه ابرهه در این فیلم که بنا بود در کشور هندوستان فیلمبرداری شود در آفریقا جنوبی انجام شد زیرا دولت هند پس از رایزنی با بعضی کشورهای عربی اهدای مجوز فیلمبرداری به این فیلم را بیش از حد "حساسیت برانگیز" تشخیص داده بود.

علاوه بر بخش‌هایی از این فیلم که در خارج از ایران فیلمبرداری شده، شهرکی سینمایی با وسعت ۱۰۰ هکتار در نزدیکی شهر قم نیز به این فیلم اختصاص داده شده که در آن ماکت بخش‌هایی از شهرهای مکه و مدینه در اندازه واقعی بازسازی شده‌اند.

با وجود به کارگیری بازیگران ایرانی از جمله مهدی پاکدل (در نقش ابوطالب، عموی پیامبر)، ساره بیات (در نقش حلیمه، دایه پیامبر)، علی‌رضا شجاع‌نوری (در نقش عبدالمطلب، عموی پیامبر)، بیشتر عوامل فنی فیلم غیر ایرانی اند و بخش زیادی از مراحل فنی این فیلم نیز در آلمان انجام شده‌ است.

هرچند هنوز مشخص نیست پخش بین‌المللی فیلم "محمد" برعهده کدام شرکت خارجی قرار خواهد گرفت، بنابر اعلام قبلی این فیلم به سه زبان فارسی،‌ انگلیسی و عربی عرضه خواهد شد.

 

هیچ نظری موجود نیست: